Coca-Cola Europe sponsort onderzoek voor beter imago

Coca-Cola gaat bekend maken welk onderzoek en welke onderzoekers zij sponsoren in Europa.
In Nederland sponsort Coca-Cola verschillende sport- en gezondheids-initiatieven. Hierdoor verlegt zij de aandacht van ongezonde voeding naar een sportief imago.

Foodwatch eist nu dat deze cijfers voor eind januari bekend worden gemaakt, omdat Coca-Cola nalaat aan te geven wanneer ze dat gaat doen.

Afgelopen zomer brak in de Verenigde Staten een groot schandaal uit toen de New York Times bekend maakte dat Coca-Cola daar onderzoekers financiert die de bijdrage van (suiker in) frisdranken bij de obesitas-epidemie bagatelliseerden. Het schandaal leidde onder andere tot teruggave van geld door de Universiteit van Colorado en deze week tot opheffing van een obesitas onderzoeksgroep. Ook voelde Coca-Cola zich genoodzaakt alle sponsoring aan instellingen en onderzoekers in Noord-Amerika bekend te maken.

Het bleek voor Noord-Amerika om een bedrag te gaan van USD 118 miljoen over de afgelopen 5 jaar. De belangrijkste lobbyist van Coca-Cola in Europa, Dr. Nikolaus Tacke, heeft nu aan foodwatch laten weten “dit initiatief in Europa over te nemen”.

Net als in de Verenigde Staten sponsort Coca-Cola in Nederland verschillende sport- en gezondheids-initiatieven. Hierdoor verkrijgt Coca-Cola een sportief imago en wordt de aandacht in de discussie over de toenemende gezondheidsproblemen met overgewicht verlegd van ongezonde voeding naar het gebrek aan beweging.

De ziektelast als gevolg van ongezonde voeding, zoals frisdranken, wordt hiermee naar de achtergrond geschoven. Dit terwijl er al lang wetenschappelijke consensus bestaat over het gegeven dat de hoge consumptie van frisdranken leidt tot obesitas, type II diabetes en hart- en vaatziekten. Afgelopen maand publiceerde de Gezondheidsraad nog haar nieuwe Richtlijnen goede voeding 2015 waarbij ‘de vermindering van consumptie van suikerhoudende dranken’ één van de twee hoofdboodschappen was.

Overgewicht en obesitas bij kinderen en volwassenen zijn afgelopen decennia wereldwijd dramatisch gestegen. Obesitas wordt nu beschouwd als het snelst groeiende gezondheidsprobleem ter wereld. De World Health Organization (WHO) en de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) spreken van een wereldwijde ‘obesitas-epidemie’. Suikerhoudende dranken spelen volgens gezondheidsdeskundigen een speciale rol in deze ontwikkeling. Consumptie van deze dranken bevorderen de ontwikkeling van obesitas en type II diabetes en andere chronische ziekten, zo is de algemene aanname.

Links:
– Het artikel in The New York Times waarmee het schandaal begon
Lijst van “gezondheid partnerschappen” van Coca-Cola in Noord-Amerika
– Enkele evenementen die Coca-Cola Nederland sponsort
Foodwatch Nederland

3 Comments

  1. Ik ga met een boog om al die troep heen, stem met je geld.
    Al die light drinks zijn nog slechter.
    Ze gaan falliet net als McDonalds het zal ze leren de gifmegers.
    Gewoon niet kopen zonder onze financiele steun is het zo over.
    Dus koop ook geen water van ze, je wordt belazert.

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.