Treinpersoneel staakt tegen afbraak spoorbedrijf door NS

Het spoorpersoneel staakt op 19 juni voor een aantal uur omdat zij al 1,5 jaar tevergeefs in gesprek zijn met de NS-directie. De bond vindt dat de directie moet stoppen met het afbreken van NS. Er zit geen enkele beweging in de onderhandelingen. De bond zegt dat deze staking echt hun laatste redmiddel is.

Ruim 6.000 leden van FNV Spoor willen dat hun directie stopt met hun ingrijpende krimpplannen, omdat deze plannen de medewerkers hard zullen raken. Er zijn vier punten waar FNV Spoor zich grote zorgen over maakt:

NS Plan Gevolg volgens FNV Spoor
1. NS wil zich alleen nog richten op het hoofdrailnet. NS rijdt nu en in de toekomst niet meer op regionale lijnen
2. NS wil winkels en winkelpersoneel op stations (Retail) uitbesteden aan derden. Slechtere arbeidsvoorwaarden en geen mogelijkheid om bij arbeidsongeschiktheid door te stromen naar Retail.
3. NS wil de regionale werkzaamheden centraliseren naar grotere steden. Werknemers verliezen hun baan of krijgen onmogelijke reistijden omdat ze op andere locaties moeten werken.
4. NS wil de 2e hoofdconducteur NIET terugbrengen op de dubbeldekkers. Er moet meer gelopen worden en dus versleten heupen en knieën. Bovendien neemt de sociale veiligheid af voor zowel de werknemer als de reiziger.

 

Cijfers

Wereldwijd staat NS in de top 3 van best presterende spoorbedrijven. Het bedrijf heeft 20.000 medewerkers.
Maar NS breekt volgens de vakbond het spoorbedrijf nu af. Toch behaalt NS over 2016 bijna € 100 miljoen meer winst dan in 2015.
Volgens de Jaarcijfers realiseert NS over 2016 een omzet van € 5.093 miljoen. Dat is 2,4% beter dan in 2015 (€ 4.973 miljoen). Door een positieve bijdrage van de buitenlandse activiteiten en de verkoop van panden op stationslocaties met een eenmalige boekwinst van € 117 miljoen, kwam de nettowinst uit op € 212 miljoen (€ 118 miljoen in 2015).
Van de omzet komt € 2,36 miljard uit Nederland, € 1,73 uit het Verenigd Koninkrijk en € 194 miljoen uit Duitsland.

Buitenlandse avonturen

Naar verwachting van de directie komt de Nederlandse omzet in 2020-2021 op hetzelfde niveau als de buitenlandse. Minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem is echter wat minder enthousiast over de buitenlandse plannen van de NS-directie. In januari laat hij aan de Tweede Kamer weten dat hij de risico’s die NS in het buitenland aangaat, begrenst. Zo mag het bedrijf niet meer dan €500 mln aan financiële middelen in het buitenland inzetten. De Nederlandse staat is voor 100% eigenaar van Nederlandse Spoorwegen.

De prioriteit van de werknemers van NS ligt op behoud van werk en inkomen en groei die een garantie voor het werk in de toekomst inhoudt. NS directie wil graag de buitenlandse activiteiten laten groeien, zelfs even groot laten worden als de binnenlandse. Je vraagt je af waar dat goed voor is. Dit zorgt in ieder geval niet voor meer werkgelegenheid in ons land. Als NS grote investeringen in het buitenland doet, zou dit geld net zo goed in onze eigen economie gestoken kunnen worden, maar blijkbaar krijg je als bestuurder meer aanzien door buitenlandse deelnemingen te bezitten, dan je uitsluitend met de Nederlandse vervoersmarkt te bemoeien.

FNV Spoor noemt de plannen van de NS directie om de Nederlandse markt niet verder te ontwikkelen: krimpplannen. Ik noem het arrogantie. Het is veel gelikter om als bestuurder te kunnen opscheppen over ‘buitenlandse acquisities’ dan te vertellen over de aanleg van een extra spoorlijn naar Tjitjerkstrasedeel.

Rob Vellekoop, 19 juni 2017

11 Comments

  1. Het wordt wel steeds duidelijker dat de burger uiteindelijk de sluitpost van de NS is, maar de vraag: Wat krijgt hij er voor terug?

    • Wat we er voor terug kunnen krijgen is,
      Meer vrijheid om met elkaar eens wat vaker te gaan wandelen in de Natuur,
      geen last meer van vertragingen , geen stress momenten meer van soms racen naar andere spoorbanen om trapje op en weer af over perrons te sprinten
      en ook geen spionage meer om door de gatehekjes als vee getransporteerd te worden , en door controleurs gecheckt te worden , de treinpas met RFID chip kan men dan ook gewoon thuis laten,
      zodat men dan door tracking circuits ook niet meer weet waar ,.. wie is
      van het A naar B alfabet… Je hoeft dan ook niet meer bang te zijn of je jezelf wél of niet uitgecheckt hebt met het risico dat er achteraf nog een betaalbedrag van je rekening wordt gevordert , ook hoeft men dan niet meer aan het verplicht ,, pin automaat handelen,, mee te werken
      en wellicht nog meerdere voordelen…

      https://www.youtube.com/watch?v=dv-O_7opEgY

  2. Een trein laten rijden is per definitie een vorm van hobbyisme. Leuk voor op de zolderkamer, met treintjes spelen, door bergje rijden, en seintjes maken. De kinderlijke geesten met hun ‘hete staven’ gaan helemaal op in hun rol als conducteur bij een belangrijk vervoersbedrijf met blaadjes op de weg, vierkante wielen, wachtende en smeltende passagiers, en de smoezen dat het te warm is waardoor heel het land kennelijk naar huis moet lopen. De analisten zien al ver aankomen dat als de temperatuur met enkele graden stijgt, de stroomstoring permanent zal worden, en ook de airco’s niet meer op kunnen tegen de methaan tijdbom, die nu echt af is gegaan. Mensen die geen echt werk hebben mogen nog dankbaar zijn met hun baan want binnen tien jaar is iedereen dood en zal er de komende tien miljoen jaar geen enkel kaartje meer verkocht worden. Ik heb zo een gevoel dat bij 50 C de stroom blijvend weg zal vallen.

  3. Als de Staat 100% eigenaar is, dan is de Staat dus net zo erg!!
    Maar dat zien we bij meer nutsbedrijven.

    De Staat is er niet voor de burger, maar voor het Kapitaal en dus de multinationaal en bankwereld.

    Ze komen wel tijdens de verkiezingen blerren om uw steun
    Maar geen referenda, nee dat mag niet.
    We EU doordrukken ook al willen dat velen ook niet.

    Het is dat we Plofkippen hebben en cola met zoetstoffen
    maar anders zou je toch zeggen dat we in de Middeleeuwen leven.

    En het volk blijft gewoon braaf stil, omdat die hypotheeklasten toch wel erg groot zijn en we ons baantje niet willen verliezen.

    Is WOII eigenlijk wel afgelopen?
    Oh We leggen lekaar jaar braaf een bloemetje, maar vergeten dan gemakshalve dat de meeste oorlogen en dus ook de meeste vluchtelingen producten zijn van EU/VS.

    Maar ja dat willen we blijkbaar zelf

    De burger

  4. Het zoveelste schoolvoorbeeld van gepland totaal neo- liberaal sloopbeleid EUSSR breed en de signalen worden steeds duidelijker:

    http://www.google.nl/search?source=ig&rlz=1G1ASUT_NLNL406&q=www.fd.nl-economie-politiek-1206454-meerderheid-macron-minder-groot-dan-gedacht Eerste artikel.

    (omslachtig maar fd is een site waar je toegang voor moet hebben dus dan maar via de google zoekmachine).

    ….hervormingen waarop europa met smart zit te wachten…juist, ja! Maak je borst maar nat voor de ontslagbescherming die Europabreed de nek omgedraaid gaat worden!!! En NWO glamour puppet Socron = Soros-Macron wil dat voor het einde van de zomervakantie geregeld hebben! En de verpolderde “vakbeweging” hier in VerNEEderigNSBland? Één grote aanfluiting natuurlijk! Laat zich raden wat de directe volgende stap zal zijn; de 40 tot 60 plussers die nog een vaste baan hebben komen op het offerblok terecht en kunnen, als ze “mazzel” hebben, op flex basis voor een appel en een ei terugkomen! De 80 % globalosers zullen eraan geloven en apropos “geloof” er bestaat maar één geloof; mammon- voor het groot kapitaal wel te verstaan! Een goed lopend bedrijf is dus allang geen garantie voor personeel meer om nog binnen de poort te blijven. Dormez doucement mes moutons!

    En wat de demofarcie in VerNEEderigNSBland betreft:

    http://www.langleveeuropa.nl/2017/06/let-op-pvda-gaat-gewoon-weer-meeregeren/

    De neo- liberale mono partij in optima forma!

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.