Per 1 januari 2015 wordt gestart met het landelijk installeren van slimme gas- en electriciteitsmeters zodat eind 2020 aan alle huishoudens een meter is aangeboden. De site wijvertrouwenslimmemetersniet.nl levert voorbeeldbrieven op welke manier een meter geweigerd kan worden en dat is hard nodig want de slimme meter is de volgende volgende aanslag op onze privacy in een lange reeks. De slimme meter kan zonder meer geweigerd worden door de consument.

Volgens de initiatiefnemers is het doel van de slimme meter energiebesparing, maar wanneer we de voordelen op een rijtje zetten is het uitsluitend te doen om kostenbesparing en winstmaximalisatie.

De voordelen van de slimme meters voor energieleverancier/overheid & de nadelen voor de consument
– zo min mogelijk kosten maken om energie te leveren gebaseerd op het gedrag van de klanten (let op: minder kosten betekent meer winst en niet perse minder dure stroomrekening)
– de slimme meters bieden stille toegang tot huishoudens en daarmee is het zelfs mogelijk dat de energiemaatschappij niet levert op basis van de wensen van de consument, maar op basis van wat de leverancier wil leveren!
– de overheid krijgt de mogelijkheid de burger via de meter te observeren, er is immers heel wat af te leiden van het energieverbruik, bijvoorbeeld het aantal mensen dat aanwezig is of juist niet en vooral ook wanneer.
– op deze manier kan ook de energielevering gemakkelijk worden stopgezet door overheid of energiemaatschappij om het gedrag van de consument te beïnvloeden.

Lees ook Privacy Barometer

Rob Vellekoop, 23 februari 2015

 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.