Anti Russische propaganda op Nederlandse scholen bekend in VS

Volgens Amerikaanse websites van davidicke.com en sott.net worden Nederlandse schoolkinderen geïndoctrineerd met anti-Russische propaganda in hun schoolboeken. Uitgever Essener laat weten in een schriftelijke reactie dat het werkboek verschillende meningen die er in de maatschappij leven weergeeft.

Het werkboek “Thema’s iantirussischnederlandsn maatschappijleer 1 voor VMBO-KGT 2014/15” is bedoeld voor leerlingen van 15 en 16 jaar. De illustraties staan op pagina 67 van het werkboek. De ene illustratie toont Rusland als de agressor terwijl Europa een helpende hand toesteekt. Een van de vragen die gesteld wordt bij deze afbeelding is:”Wat doet Rusland en wat doet Europa in dit plaatje?”

 

propagandatextbookimg2Het tweede plaatje geeft in “Hoe vrij is de wereld?” de groene landen aan als ‘vrij’ en de oranje en rode landen als “niet-vrij” of minder vrij. Rusland is niet-vrij en de VS en Europa zijn meest vrij!
Wanneer zoals de uitgever beweert verschillende meningen getoond worden vraag ik me af waarom niet de mening vertegenwoordigd is die vertelt over de politiestaat waarin de VS de afgelopen jaren veranderd is.

 

DLM stelde uitgeverij Essener de volgende vragen..

1. Bent u bekend met het feit dat genoemd boek anti-Russische propaganda bevat op pagina 67? Zie illustratie.
2. Bevat het nieuwe werkboek 2015-16 deze illustraties eveneens?
3. Kunt u mij zeggen wie de verantwoordelijkheid draagt voor deze propaganda? Is dat de schrijver, bent u dat als uitgever of is dat het Ministerie van Onderwijs?
4. Op wiens initiatief wordt propaganda als genoemd verwerkt in de door u uitgegeven schoolboeken?

en kreeg daarop als reactie:
“De cartoon over het conflict in Oekraïne is oorspronkelijk verschenen in NRC Handelsblad. Deze en vele andere bronnen uit onze lesmethode laten leerlingen verschillende visies zien die er in de samenleving bestaan over recente politieke en andere gebeurtenissen. Ze geven uiteraard niet de visie van de uitgever weer. In het geval van de cartoon wordt de leerlingen gevraagd weer te geven hoe de tekenaar tegen het conflict aankijkt.”

Aangezien de gangbare media positief en volgzaam ten opzichte van de Amerikaanse politiek staan worden Nederlandse schoolkinderen geïndoctrineerd met pro-Amerikaanse berichtgeving. Dit schoolboek illustreert treffend hoe het kan dat Nederland het meest volgzame land is van de VS.

Rob Vellekoop, 18 juni 2015

9 Comments

  1. Reactie van de uitgever: “In het geval van de cartoon wordt de leerlingen gevraagd weer te geven hoe de tekenaar tegen het conflict aankijkt.”

    Hoe ik ook kijk naar het kleine beetje tekst ernaast ik haal er hoogstens iets uit in de trent van hoe het bestuurlijk orgaan in Nederland in elkaar zit. Ik zie een vraag over de burgermeester., iets over wethouders en iets over de Raad van State. Met alle fantasie ven de wereld en een dikke joint in mijn mond zie ik nog steeds niet een vraag / opdracht die de leerlingen stimuleert een eigen visie hierover te geven. Nu is het niet de hele pagina met tekst ernaast dus geef ik voorlopig de uitgever het voordeel van de twijfel.

    Nu even dat propaganda plaatje in een poep en een scheet afbreken.

    Het Westen wat zogenaamd zo heerlijk vrij en blij zou zijn……..
    Laten we eerst een document aanhalen die in Nederland afdwingbaar is bij de wet (Artikel 10), dit in tegenstelling tot onze grondrechten die door wetgeving gewoon teniet gedaan kunnen worden (waarbij ik al zoiets heb: WTF hebben we dan aan die grondrechten??????)
    EVRM (Europees Verdrag van de Rechten van de mens.

    art. 4: verbod op slavernij en dwangarbeid
    Participatiewet dus een schending van onze vrijheid.

    art. 5: recht op vrijheid en veiligheid
    Dus een willekeurige politiecontrole is gewoon niets anders als een checkpoint en de volgende schending van onze vrijheid.

    art. 8: recht op bescherming van de privésfeer, waaronder valt: privacy en bescherming van het gezin (voluit: recht op eerbiediging van privé-, familie- en gezinsleven)
    Het feit dat de fiscus in overleg met je huisbaas (verhuurder) gaat over je te betalen huur is een regelrechte schending van je privacy. Je huurprijs is een afspraak tussen je huisbaas en jezelf en daar heeft geen enkele derde partij iets mee te maken.

    Ik zou tevens een kritische blik werpen op Artikel 14, 15, 16, 19, 20 en 22 van de Nederlandse Grondwet (Grondrechten.

    Basisrecht zoals huisvesting (dus huisuitzetting is geen huisvesting en de reden intresseert mij alleen als het een iemand is die een aantoonbaar gevaar voor omgeving is, de rest is voor mij geen geldige reden (financiele schulden aan private ondernemingen cq. overheid).
    Basisrecht zorg. Welke zorg???? We bedoelen toch niet die verplichte premie van ongeveer 200 GULDEN in de maand die nog geen 40 jaar geleden 30 GULDEN per maand was. We bedoelen toch niet die zorg waarbij je dood mag gaan als je niet je veel te dure medicatie moet betalen terwijl deze nog geen 40 jaar geleden gewoon verstrekt werd?

    Propaganda: yuk.

  2. Ik ben de eerste die zegt dat we compleet gemanipuleerd en geïndoctrineerd worden maar…

    ‘Deze en vele andere bronnen uit onze lesmethode laten leerlingen verschillende visies zien die er in de samenleving bestaan over recente politieke en andere gebeurtenissen’. Wat ik me nu afvraag is wat dan deze andere visies zijn (als ze er al zijn natuurlijk!). Stel dat er een visie getoond wordt die de US als ‘agressor’ aanduid. Dan wordt het verhaal toch wel wat anders.

  3. Bijzonder juiste, heldere en realistische beschrijving, @Rinus!

    “Je moet doen wat er gezegd wordt, stil zitten, en luisteren.” En deze basis wordt meegenomen tot in de hogere (hoogste) regionen van het onderwijs toe!!!

    Deze programmering/robotiserin/hersenspoeling vindt nu plaats reeds vanaf de kindercrèches. Inmiddels zijn er HBO-opleidingen voor MANAGERS van/voor kindercrèches!

    In Rusland is hoogstwaarschijnlijk een veel grotere vrijheid van denken dan in het “vrije” Westen.

    Bekijk eens deze 12 min. video over een school in Rusland:
    https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=RQr6-XVhvlQ

    Ook duidelijke, indringende beelden in deze 13 min. video:
    https://wissennichtglauben.wordpress.com/2015/01/27/schule-ein-anderes-wort-fur-gefangnis/

    In Nederland zijn er ook tendensen in de richting van radical unscooling:
    http://www.degroeierij.nl/waarom-de-groeierij-

    Bedankt, Rinus, voor je verhelderende inbreng.

  4. Iedere opinie mening of tendens die er in Vernederland bestaat is het resultaat van propaganda. We hebben te maken met een cirkelredenering.
    Dit land moet echt gaan uitkijken want het gaat een hoge prijs betalen voor dat gehielenlik naar die schurkenstaat de VS.

  5. Op school krijgen kinderen meerkeuzevragen zodat ze aanleren dat anderen voor hun denken, en dat ze alleen mogen kiezen tussen de opties die vooraf aan worden gegeven. Het is een verstikkend hokjesdenken waar je helemaal niets leert. Jij moet maar doen wat het hokje aan geeft. Creatief talent om zelf iets te scheppen wordt afgeleerd. Je moet doen wat er gezegd wordt, stil zitten, en luisteren. Zo is het fascisme diep doorgedrongen in ons onderwijssysteem, en dus in de geest van kinderen.

  6. Geen antwoorden van de uitgever ontvangen constateer ik, wel een andere reactie.

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.