Graffiti van Banksy dolt met de macht

banksy.co.uk

De werken van Banksy sieren sinds de negentiger jaren straten, muren, bruggen en steden wereldwijd. Ze zijn van een anonieme kunstenaar of groep en leveren politiek en sociaal commentaar op de wereld. Het is graffiti met een boodschap, illegaal of soms met toestemming van de eigenaar. Geroemd en verguisd.

Banksy.co.uk / Mother & activist

De werken zijn soms grappig of subversief, laten apen met massavernietigingswapens zien, politiemannen met smiley gezichten, ratten met paraplu’s. Ze becommentariëren alles van koningschap tot kapitalisme, oorlog in Irak tot boerderijdieren.

Banksy verkoopt geen foto’s of reproducties van hun straatgraffiti, maar kunstveilingen hebben geprobeerd straatkunst op locatie te verkopen en het probleem van het meenemen van de kunst (stuk muur vaak) bij de bieder gelaten.

In 2009 kwam Banksy naar buiten met hun eerste tentoonstelling van meer dan 100 werken. In twaalf weken werd dit door meer dan 300.000 mensen bezocht.

Het aantrekkelijke van de werken van Banksy is dat zij/hij net even een andere kijk op de zaak heeft. Heel typerend vind ik Mother & Anarchist. Moeders sturen al eeuwenlang hun zonen naar het front. Alleen deze jongen gaat eropuit om tegen de overheid te protesteren.

 

Slave Labour heeft Banksy gepubliceerd in Londen in mei 2012. Het is een protest tegen het gebruik van sweatshops om memorabilia te maken voor onder andere de Olympische Spelen van Londen 2012. Het werk verdween van zijn plaats in februari 2013 en dook op tijdens een kunstveiling in de VS. Uiteindelijk na veel getouwtrek keerde het stuk terug naar Engeland en werd het tijdens een veiling voor 1,2 miljoen dollar verkocht.

Werken van Banksy verkopen over heel de wereld, maar je weet nooit of ze echt zijn.


The Son of a Migrant from Syria, 2015
Banksy maakte een aantal muurwerken in de buurt van de   “Jungle” (Franse Calais) waar migranten wonen vanwege hun poging om het Verenigd Koninkrijk binnen te komen. Een van de stukken, The Son of a Migrant from Syria, toont Steve Jobs als migrant.

Snoop, 2014
Banksy maakte dit werk in de buurt van Government Communications Headquarters (GCHQ). Drie mannen met zonnebrillen gebruiken afluisterapparatuur om te “snoopen” bij een telefooncel als kritiek op de Global surveillance disclosures van 2013. Het stuk verdween op 20 augustus 2016 tijdens renovaties van het gebouw.

 

Politieke strijd

Banksy heeft hun werken uitgegeven in een aantal boeken. Ooit hebben zij graffiti benoemd als een soort onderklasse “wraak” of guerrilla oorlog die het voor een individu mogelijk maakt macht, territorium en roem van een machtiger en beter uitgeruste vijand te pikken. Anders gezegd:

“Als je geen trein bezit dat ga je er naar toe en beschildert er een.”

Banksy’s werk bespot de gecentraliseerde macht in de hoop dat hun werk het publiek laat zien dat hoewel macht bestaat en tegen je werkt, deze macht niet effectief genoeg is en dat je het voor de gek kan en moet houden.

Send all questions, complaints and threats to faq@banksy.co.uk.
Banksy is NOT on Facebook, Twitter or represented by Steve Lazarides or any other commercial gallery.

Meer banksy.co.uk

Rob Vellekoop, 7 september 2017

7 Comments

  1. Entarte kunst was niet zo gewaardeerd bij de fascisten, daarom breken voor deze kunstenaars zeer moeilijke tijden aan, ronduit weggesubsidieerd de laatste tijd?
    Ja maar voor jopje werd wel even 80mlj uitgegeven?

    • Graffiti. Voor mij persoonlijk een zeer gewaardeerde eindtijd-kunst die zijn waarschuwende schaduw ver vooruit werpt. Heel goed vergelijkbaar met de sombere Duitse UFA-films uit het interbellum die een opmaat waren voor WO-2.

  2. ik om-zeil geen censuur… ik breek er dwars door heen… dat duuuuurt alleen wel lang tijdje… wel veer-tig jaren! en ben daar helemaal niet bang voor… cencuur? : breek de muur… verschijn!

  3. Oude macht dient bespot, daar heb ik niets op tegen. Komt wel de vraag op hoe deze Bansky leeft, hoe hij met het vele geld rond deze graffiti-zaak omgaat om mijn waardering (als mens) te kunnen krijgen. De rol van de kunst is de rol van de mens, zegt Joseph Beuys en scheiding in functie/werk en persoonlijkheid heeft geen pas meer, zou ik zeggen.

  4. Beste Rob,
    wat een mooi artikel over de mogelijkheden om via BEGRIJPELIJKE beeldende kunst die ook nog gratis voor iedereen toegankelijk is
    om op deze waardevolle en onaantastbare manier (inzake wanneer deze publieke kunst-verwerken verboden zouden worden) op kunstzinnige wijze maatschappijkritiek te leveren
    wat mij betreft de enige ware betekenis van kunst met een grote K
    wat echt iets anders is als toegepaste kunst
    driemaal hoera voor Banksy (en Rob)

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*